Lisää koriisi myös nämä:

Ostoskorin sisältö:

Lasikuituveneen korjaus ennen maalausta

Lasikuituveneen korjaus ennen maalausta – naarmujen ja halkeamien korjaus vaihe vaiheelta

Onnistunut veneen maalaus alkaa korjauksesta. Tämän oppaan avulla varmistat, että lasikuituveneen korjaus tehdään oikein ennen maalausta: tunnistat vauriotyypin, valitset tee-se-itse-ratkaisun tai ammattilaisen, ja saat selkeät vaiheet sekä lasikuituveneen halkeaman korjaukseen (laminaattipaikka) että lasikuituveneen naarmujen korjaukseen (gelcoat-paikkaus). Mukana työjärjestys, tasoitusohjeet ja primer-valinnat – jotta tartunta, vesitiiveys ja pinnan kestävyys ovat kunnossa. Lopuksi ohjaamme sinut suoraan maalausvaiheeseen.

Lyhyesti – mitä korjataan ennen maalausta?

  • Korjaa heti, jos näet halkeaman, josta kuitu kuultaa, laminaatti joustaa tai alue on kostea.
  • Voi odottaa, jos kyse on pelkästä pintanaarmusta (hieno “hämähäkkimäinen” halkeilu gelcoatissa) eikä laminaatti elä.
  • Ammattilaiselle, jos omat taidot ei riitä ja epäilet rakenteellista halkeamaa/delaminaatiota tai osmoosia (laajempi rakkulointi). Vanhat, selvästi korostuvat halkeamat ovat varoitusmerkki.

Strateginen näkökulma – miksi korjaus ratkaisee maalipinnan kestävyyden

  • Tartunta: huolellisesti korjattu ja esihiontaan tasattu pinta takaa primerin/maalin tasaisen tartunnan.
  • Vesitiiviys: halkeamat avataan ja tiivistetään oikein → ei kosteuden kulkua laminaattiin.
  • Ajan- ja rahansäästö: kunnollinen korjaus nyt vähentää korjauksen jäämistä näkyviin ja uusintamaalausta myöhemmin.

Tunnista vauriot oikein

  • Gelcoat-naarmu: kosmeettinen, ei läpäise laminaattia → paikataan gelcoatilla/täyteaineella. 3M Multimedia
  • Pintahalkeilu: hieno, satunnainen halkeilu gelcoatissa, usein kosmeettinen. soundingsonline.com
  • Rakenteellinen halkeama: jyrkkä, etenevä, voi tuntua “terävänä” kynnen alla; usein vaatii laminaattikorjauksen.

Työtila, suojaus ja välineet

  • PPE & pölynhallinta: hengityssuojain (P2/P3), suojalasit, hanskat; märkähiominen vähentää pölyä.
  • Lämpö & kosteus: noudata tuotevalmistajan kovettumisaikaa.
  • Perussetti: hiomapaperit (P80–P320), asetonipyyhintä/liuotinpuhdistus, epoksihartsi + lasikuitukangas, gelcoat/korjausfilleri, sekoitusvälineet, telat/lastat.
Lasikuituveneen korjaus, halkeaman paikkaaminen laminoimalla.

Käytännön vinkit korjaukseen – halkeamat ja naarmut kuntoon

Lasikuituveneen korjaus – tee itse vai ammattilaiselle?

Lasikuituveneen korjaus onnistuu itse, kun vaurio on pintatason naarmu eikä laminaatti jousta. Jos halkeama jatkuu kuidussa tai aluetta ympäröi pehmeä/kostea laminaatti, siirry laminaattipaikkaukseen tai vie ammattilaiselle. Laminaattipaikassa viiste on tyypillisesti 12:1, jotta uusi kerros sitoutuu vahvasti. westsystem.com

Työjärjestys: kartoitus & kuivatus → puhdistus → vaurion avaus → täyttö/laminointi → hionta → pohjustus → maalaus.

Lasikuituveneen halkeaman korjaus – kestävä laminaattipaikka

Lasikuituveneen halkeaman korjaus alkaa halkeaman avaamisella V-uurrokselle, rikkinäisen materiaalin poistolla ja viisteen hionnalla. Leikkaa sitten useita lasikuitukankaan paloja eri kokoisiksi ja laminoi ne pienimmästä suurimpaan, jotta suurin pala jää uloimmaksi (pintaan). Laminoi epoksilla, anna kovettua, hio tasaiseksi ja viimeistele hionta-massalla. Ennen pintamaalia lisää pohjustus/epoksi-primer, joka tasaa imeytymistä ja parantaa tartuntaa. lewismarine.com

Lasikuituveneen naarmujen korjaus – gelcoat-paikkaus siististi

Lasikuituveneen naarmujen korjaus: puhdista, kevennä naarmun reunat, täytä sävyyn sekoitetulla gelcoatilla/korjausfillerillä, kovetus → märkähiominen (esim. P800→P1500→P2000) → kiillotus yhdistelmäaineella → vahaus/suoja. Näin palautat pinnan tasaisuuden ilman ylipaikkausreunoja. 3M Multimedia

Hionta ja pohjustus korjauksen jälkeen

  • Reunojen höyläys & tasaus: häivytä korjausalue ympäröivään pintaan P120–P240.
  • Profilointi: tasaa pinnat kevyellä täyteaineella; hio P240–P320.
  • Pohjustus/primer ennen maalia: tasaamaan imeytymistä ja kosteuden eristämiseen → siisti ja yhtenäinen tartuntapinta maalille.

Valmiiksi maalaukseen

  • Tarkista ylimaalausvälit ja lämpötilaikkunat.
  • Pyyhintä & pölynpoisto juuri ennen maalausta.
  • Kaipaatko maalaamiseen lisätietoja? Lue Lasikuituveneen maalaus: Työvaiheet ja maalit

Yleiset virheet & nopeat korjaukset

VIRHE

MILTÄ NÄYTTÄÄ

KORJAUS

Epätasainen reuna paikkauksessa

“Kynnys” näkyy valoa vasten

Hio/fairaa reuna loivaksi, lisää ohut kerros, hio uudelleen

Läpipiirtäminen maalissa

Korjaus “piirtyy” pinnan läpi

Pidempi kovetus, kevyempi hionta, pohjamaali  ennen pintamaalia

Halkeilu tulee uudestaan

Hienot halkeamat palaavat

Poista haurastunut gelcoat syvemmälle, tee leveämpi V-avaus, paikkaa uudelleen

Miksi Venemaalit.fi?

Yhdistämme testatut korjaus- ja maalaustuotteet, selkeät työjärjestykset ja asiantuntijatuen suomalaisiin olosuhteisiin. Saat nopeat toimitukset ja juuri sinun veneelle sopivan tuoteyhdistelmän – jotta projekti onnistuu kerralla oikein.
Aloita korjauksesta ja siirry maaliin sujuvasti: Lasikuituveneen maalaus – maalit ja työvaiheet

Tarvitsetko tuotteet? Gelcoat-puhdistus | Epoksihartsi | Primerit

Kysy meiltä: jätä kysymys kassalla tai lähetä viesti – suosittelemme oikeat raekoot, primerit ja levitystavat työmäärän mukaan.

UKK

Mistä tiedän, onko halkeama rakenteellinen?
– Jos halkeama on selvästi terävä, etenevä ja alue elää painettaessa, kyse on todennäköisesti laminaatista → tee laminaattikorjaus. Vanha, korostunut halkeama on usein rakenteellinen.

Voinko maalata gelcoat-paikkauksen päälle heti?
– Varmista täysi kovettuminen, hio P320–P400 ja lisää yhteensopiva primer ennen pintamaalia.

Onko märkähiominen parempi kuin kuivahionta?
– Märkähiominen vähentää pölyä ja auttaa saamaan tasaisemman karhennuksen ennen kiillotusta.

Lue seuraavaksi: