Lasikuituveneen korjaus ennen maalausta – naarmujen ja halkeamien korjaus vaihe vaiheelta
Onnistunut veneen maalaus alkaa korjauksesta. Tämän oppaan avulla varmistat, että lasikuituveneen korjaus tehdään oikein ennen maalausta: tunnistat vauriotyypin, valitset tee-se-itse-ratkaisun tai ammattilaisen, ja saat selkeät vaiheet sekä lasikuituveneen halkeaman korjaukseen (laminaattipaikka) että lasikuituveneen naarmujen korjaukseen (gelcoat-paikkaus). Mukana työjärjestys, tasoitusohjeet ja primer-valinnat – jotta tartunta, vesitiiveys ja pinnan kestävyys ovat kunnossa. Lopuksi ohjaamme sinut suoraan maalausvaiheeseen.
Lyhyesti – mitä korjataan ennen maalausta?
- Korjaa heti, jos näet halkeaman, josta kuitu kuultaa, laminaatti joustaa tai alue on kostea.
- Voi odottaa, jos kyse on pelkästä pintanaarmusta (hieno “hämähäkkimäinen” halkeilu gelcoatissa) eikä laminaatti elä.
- Ammattilaiselle, jos omat taidot ei riitä ja epäilet rakenteellista halkeamaa/delaminaatiota tai osmoosia (laajempi rakkulointi). Vanhat, selvästi korostuvat halkeamat ovat varoitusmerkki.
Strateginen näkökulma – miksi korjaus ratkaisee maalipinnan kestävyyden
- Tartunta: huolellisesti korjattu ja esihiontaan tasattu pinta takaa primerin/maalin tasaisen tartunnan.
- Vesitiiviys: halkeamat avataan ja tiivistetään oikein → ei kosteuden kulkua laminaattiin.
- Ajan- ja rahansäästö: kunnollinen korjaus nyt vähentää korjauksen jäämistä näkyviin ja uusintamaalausta myöhemmin.
Tunnista vauriot oikein
- Gelcoat-naarmu: kosmeettinen, ei läpäise laminaattia → paikataan gelcoatilla/täyteaineella. 3M Multimedia
- Pintahalkeilu: hieno, satunnainen halkeilu gelcoatissa, usein kosmeettinen. soundingsonline.com
- Rakenteellinen halkeama: jyrkkä, etenevä, voi tuntua “terävänä” kynnen alla; usein vaatii laminaattikorjauksen.
Työtila, suojaus ja välineet
- PPE & pölynhallinta: hengityssuojain (P2/P3), suojalasit, hanskat; märkähiominen vähentää pölyä.
- Lämpö & kosteus: noudata tuotevalmistajan kovettumisaikaa.
- Perussetti: hiomapaperit (P80–P320), asetonipyyhintä/liuotinpuhdistus, epoksihartsi + lasikuitukangas, gelcoat/korjausfilleri, sekoitusvälineet, telat/lastat.

Käytännön vinkit korjaukseen – halkeamat ja naarmut kuntoon
Lasikuituveneen korjaus – tee itse vai ammattilaiselle?
Lasikuituveneen korjaus onnistuu itse, kun vaurio on pintatason naarmu eikä laminaatti jousta. Jos halkeama jatkuu kuidussa tai aluetta ympäröi pehmeä/kostea laminaatti, siirry laminaattipaikkaukseen tai vie ammattilaiselle. Laminaattipaikassa viiste on tyypillisesti 12:1, jotta uusi kerros sitoutuu vahvasti. westsystem.com
Työjärjestys: kartoitus & kuivatus → puhdistus → vaurion avaus → täyttö/laminointi → hionta → pohjustus → maalaus.
Lasikuituveneen halkeaman korjaus – kestävä laminaattipaikka
Lasikuituveneen halkeaman korjaus alkaa halkeaman avaamisella V-uurrokselle, rikkinäisen materiaalin poistolla ja viisteen hionnalla. Leikkaa sitten useita lasikuitukankaan paloja eri kokoisiksi ja laminoi ne pienimmästä suurimpaan, jotta suurin pala jää uloimmaksi (pintaan). Laminoi epoksilla, anna kovettua, hio tasaiseksi ja viimeistele hionta-massalla. Ennen pintamaalia lisää pohjustus/epoksi-primer, joka tasaa imeytymistä ja parantaa tartuntaa. lewismarine.com
Lasikuituveneen naarmujen korjaus – gelcoat-paikkaus siististi
Lasikuituveneen naarmujen korjaus: puhdista, kevennä naarmun reunat, täytä sävyyn sekoitetulla gelcoatilla/korjausfillerillä, kovetus → märkähiominen (esim. P800→P1500→P2000) → kiillotus yhdistelmäaineella → vahaus/suoja. Näin palautat pinnan tasaisuuden ilman ylipaikkausreunoja. 3M Multimedia
Hionta ja pohjustus korjauksen jälkeen
- Reunojen höyläys & tasaus: häivytä korjausalue ympäröivään pintaan P120–P240.
- Profilointi: tasaa pinnat kevyellä täyteaineella; hio P240–P320.
- Pohjustus/primer ennen maalia: tasaamaan imeytymistä ja kosteuden eristämiseen → siisti ja yhtenäinen tartuntapinta maalille.
Valmiiksi maalaukseen
- Tarkista ylimaalausvälit ja lämpötilaikkunat.
- Pyyhintä & pölynpoisto juuri ennen maalausta.
- Kaipaatko maalaamiseen lisätietoja? Lue Lasikuituveneen maalaus: Työvaiheet ja maalit
Yleiset virheet & nopeat korjaukset
VIRHE | MILTÄ NÄYTTÄÄ | KORJAUS |
Epätasainen reuna paikkauksessa | “Kynnys” näkyy valoa vasten | Hio/fairaa reuna loivaksi, lisää ohut kerros, hio uudelleen |
Läpipiirtäminen maalissa | Korjaus “piirtyy” pinnan läpi | Pidempi kovetus, kevyempi hionta, pohjamaali ennen pintamaalia |
Halkeilu tulee uudestaan | Hienot halkeamat palaavat | Poista haurastunut gelcoat syvemmälle, tee leveämpi V-avaus, paikkaa uudelleen |
Miksi Venemaalit.fi?
Yhdistämme testatut korjaus- ja maalaustuotteet, selkeät työjärjestykset ja asiantuntijatuen suomalaisiin olosuhteisiin. Saat nopeat toimitukset ja juuri sinun veneelle sopivan tuoteyhdistelmän – jotta projekti onnistuu kerralla oikein.
Aloita korjauksesta ja siirry maaliin sujuvasti: Lasikuituveneen maalaus – maalit ja työvaiheet
Tarvitsetko tuotteet? Gelcoat-puhdistus | Epoksihartsi | Primerit
Kysy meiltä: jätä kysymys kassalla tai lähetä viesti – suosittelemme oikeat raekoot, primerit ja levitystavat työmäärän mukaan.
UKK
Mistä tiedän, onko halkeama rakenteellinen?
– Jos halkeama on selvästi terävä, etenevä ja alue elää painettaessa, kyse on todennäköisesti laminaatista → tee laminaattikorjaus. Vanha, korostunut halkeama on usein rakenteellinen.
Voinko maalata gelcoat-paikkauksen päälle heti?
– Varmista täysi kovettuminen, hio P320–P400 ja lisää yhteensopiva primer ennen pintamaalia.
Onko märkähiominen parempi kuin kuivahionta?
– Märkähiominen vähentää pölyä ja auttaa saamaan tasaisemman karhennuksen ennen kiillotusta.