Lisää koriisi myös nämä:

Ostoskorin sisältö:

Mikä on lasikuiturutto?

Lasikuituruoksi eli ”osmoosioksi” kutsutaan, kun kahden nesteen, joilla on eri konsentraatio, välissä on puoliläpäisevä kalvo, toinen nesteistä tunkeutuu kalvon läpi ja aiheuttaa paineen kasvamista kalvon sisäpuolella.

Miten ”Osmoosio” vaikuttaa lasikuituveneissä?

Veneen tapauksessa puoliläpäisevä kalvo on gelcoat ja neste on vesi. Ajan kuluessa lujitemuovin sisään imeytyy vettä. Vaikka suurin osa kosteudesta kulkeutuu rungon läpi pilssiin aiheuttamatta sanottavaa vahinkoa, osa siitä alkaa kuitenkin hajottaa laminaatissa käytettyjä materiaaleja, mikä saa aikaan ”osmoottisten” liuosten muodostumista. Osmoottinen liuos sisältää etikkahappoa ja glykolia, ja sen molekyylipaino on suurempi kuin vedellä, minkä takia se ei pääse kulkemaan takaisin gelcoatin tai laminaatin läpi. Kun lujitemuoviin imeytyy enemmän vettä, muodostuu osmoottista painetta, joka lopulta saa aikaan rakkuloiden muodostumista gelcoatiin. Useimpiin suojaamattomiin lasikuituveneisiin muodostuu jossain vaiheessa ikäänsä osmoosioireita. Niiden muodostumisen aikajänne ja laajuus riippuvat useista tekijöistä, kuten lämpötilasta ja veden tyypistä, maissa säilytyskausien pituudesta ja ennen kaikkea alkuperäisen laminaatin laadusta.

Miten tunnistan lasikuituruton?

Rakkuloiden muodostuminen gelcoatiin on ensimmäisiä merkkejä lasikuiturutosta Kun tällainen osmoosirakkula puhkaistaan, siitä valuu hieman etikantuoksuista nestettä. Lasikuiturutto on mahdollista tunnistaa ennen näkyvien merkkien ilmaantumista tarkistamalla rungon kosteussisältö kosteusmittarilla. Näin saadaan kuitenkin vain eräs ilmaisu ongelmasta. Kosteutta havaittaessa onkin syytä pyytää alan ammattilaista määrittämään ongelman laajuus ja ehdottamaan toimia sen korjaamiseksi. Asiantuntijoilla on kosteusmittareita, joilla voi mitata rungon kosteuden. Alla pari yleistä kosteusmittaria ja niiden lukemat kun laminaatti on riittävän kuiva, jotta sen pystyy maalaamaan Hempel High Protectilla. Tramex Skipper – käytä skaalaa 2 – lukeman pitää olla 15 tai pienempi. Sovereign – käytä skaalaa A – lukeman pitää olla 5 tai pienempi.


Suojautuminen lasikuiturutolta, lasikuituruton ennaltaehkäisy

Uudet veneet:

  • Paras tapa ehkäistä lasikuituruttoa on käyttää oikeita menetelmiä ja materiaaleja veneen valmistamisen aikana.
  • Mitä laadukkaammin lujitemuovi valmistetaan, sitä paremmin se on suojattu lasikuiturutolta.
  • Hempel High Protect suojaa uuden rungon äärimmäisen tehokkaasti.

Vanhat veneet:

  • Ennen kuin vanha vene voidaan suojata epoksipinnoitteella, sekä laminaatin että gelcoatin kunto pitää selvittää.
  • Jos et ole varma niiden kunnosta, kysy neuvoa alan ammattilaiselta.
  • Jos runko on kunnossa, se voidaan suojata lasikuiturutolta Hempel High Protect -tuotteella.
  • Muussa tapauksessa se on suositeltavaa korjata kunnolla.

Lasikuiturutolta suojautuminen ja tarvittava esikäsittely

Uudet veneet:

  • Uusi gelcoat pitää puhdistaa huolellisesti Hempel Degreaser rasvanpoistajalla tai Hempel PreClean pesuaineella, muotinirrotusainejäämien poistamiseksi.
  • Lisätietoja on, kohdassa Pinnan esikäsittely: puhdistus ja rasvanpoisto. Rasvapoiston jälkeen pinta hiotaan hiomapaperilla, jonka karkeus on 60–80, tai kevyellä vesihiekkapuhalluksella. Sitten pinta huuhdellaan makealla vedellä. Kuivumisen jälkeen pinnan pitäisi olla tasaisen himmeä.

Vanhat veneet:

  • Poista kaikki vanha maali tai antifouling-maali raaputtamalla tai hiekka- tai vesihiekkapuhalluksella (tämä on nopea tapa poistaa vanhat maalikerrokset ja samalla saada aikaan karkea pinta, joka tarvitsee enää vain kevyen esikäsittelyn).
  • Käytettävästä menetelmästä riippumatta rungon pinnan pitäisi käsittelyn jälkeen olla tasaisen himmeä eikä siinä saa olla jälkiä vanhoista pinnoitteista.
  • Huuhtele runko makealla vedellä ja anna kuivua.
  • Täytä pienet halkeamat ja jäljet Hempel Epoxy Filler -epoksitasoitteella.

HUOM! Pinnan oikea esikäsittely, on kestävän ja suojaavan pinnan edellytys. Älä siis kiirehdi tämän vaiheen suorittamisessa.


Lasikuituruttoa ennaltaehkäisevä maalausjärjestelmä – vaihtoehto 1

Lasikuituruttoa ennaltaehkäisevä maalausjärjestelmä – vaihtoehto 2


Lasikuituruton korjaus

Milloin lasikuituruton korjaus on tarpeen?

  • Jos laminaatti ja/tai gelcoat on huonossa kunnossa ja siinä on merkkejä lasikuiturutosta, se on ehkä tarpeen korjata perusteellisesti.
  • Täydelliseen käsittelyyn kuuluu gelcoatin poistaminen, mikä oikeissa olosuhteissa mahdollistaa rungon kuivumisen riittävän kuivaksi.
  • Sen jälkeen paljas laminaatti pinnoitetaan Hempel High Protectilla, joka korvaa poistetun gelcoatin ja antaa rungolle kosteudenkestävän pinnan.

Lasikuituruton korjaus ja tarvittava esikäsittely

  • Gelcoat pitää poistaa kokonaan, jotta runko pääsee kuivumaan.

Sähkötyökaluiden käyttö:

  • Hiomakone on edullinen työväline gelcoatin poistamiseen ja pinnan esikäsittelyyn. Haittapuolena on työskentelyn hitaus ja suuri pölymäärä. Käyttäjän pitää käyttää suojavarusteita, erityisesti hengityssuojainta ja suojalaseja.

Hiekka- tai vesihiekkapuhallus:

  • Gelcoat on helppo poistaa hiekka- tai vesihiekkapuhalluksella, ja samalla runko voidaan esikäsitellä Hempel High Protectin levitystä varten.
  • Puhallus paljastaa rungon kaikki viat eli laminaatin vauriot.
  • Esikäsittely näillä menetelmillä on jätettävä kunnollisella laitteistolla varustetun ammattilaisen tehtäväksi.

Gelcoatin poisto:

  • Gelcoat on helppo poistaa tähän tarkoitetulla laitteella, joka poistaa vanhan gelcoatin ennalta määritetyltä syvyydeltä ja jättää pinnan sileäksi ja tasaiseksi.
  • Tämä on tehokkain ja paras menetelmä poistaa vanha gelcoat-pinta.
  • Kun gelcoat on poistettu, pinta hiotaan hiomalaikalla (karkeus 40) tai käyttämällä kevyttä vesihiekkapuhallusta niin, että saadaan aikaan riittävän karkea alusta Hempel High Protectin levittämistä varten.
  • Tämän menetelmän käyttäminen edellyttää ammattiosaamista.
  • Kun gelcoat on poistettu, koko runko pitää höyrypestä tai vähintään puhdistaa painepesurilla lasikuituruton takia laminaattiin muodostuneiden suolojen ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi.
  • Pintaan nousee koko ajan suoluja ja muita epäpuhtauksia, minkä takia runko pestään useita kertoja päivän kuluessa.
  • Keskimäärin rungon kuivumiseen kuluu neljästä viikosta kolmeen kuukauteen, ennen kuin se on riittävän kuiva pinnoittamista varten.
  • Asiantuntijaneuvo tässä vaiheessa on varmistaa, että runko on valmisteltu riittävän hyvin Hempel High Protectin levittämistä varten.
  • Rungon kaikki pienehköt halkeamat ja kolhut on täytettävä ensimmäisen Hempel High Protect –kerroksen jälkeen Hempel Epoxy Filler -epoksitasoitteella.

Lasikuituruton korjausmaalausjärjestelmä

Huom! Jos ylimaalausaika ylittyy, pinta on hiottava ja huuhdeltava makealla vedellä. Pinnan oikea esikäsittely on kestävän ja suojaavan pinnan edellytys. Älä siis kiirehdi tämän vaiheen suorittamisessa.


Lue myös artikkeli Hempel High Protectin käyttämisestä!

Lue seuraavaksi: